Senbarokken i Norge
Arkitektur i middelalderen27th april 2019
lars magnus
Senbarokken går også under navnet rokokoperioden. Det som kjennetegner senbarokken i arkitektur, kunst og mote er det vi nå vil kalle overdrevne og svært detaljerte dekorasjoner. Estetikk betydde alt, og møbler, serviser, gardiner og klær for begge kjønn var veldig dekorative og vakre. Et titt på malerier og skulpturer fra denne epoken viser at datidens estetikk fokuserte mye på pynt, gull og blonder.
Rosemaling passet dermed godt inn i resten av estetikken i kunst, interiør og arkitektur i denne perioden i Europa. I dag ser vi på rosemaling som noe tradisjonelt og nasjonalromantisk som om det var utelukkende norsk, men det er en produkt av Europas kunstneriske og dekorative strømninger på den tiden. Rosemaling er i utgangspunktet en form for dekorativ kunst på treflater i møbler og malerier, og vi finner lignende mønstre og broderier på skjørtene til flere bunader. Rosemaling er også populært i landlige områder i Sverige, der denne maleteknikken er kjent under navnet kurbits. Kurbitsmaling ble folkelig og populært noe senere i Sverige enn i Norge.
Rosemaling stammer fra de lavtliggende delene av Østlandet, og man tror det kommer fra Telemark og da spesielt i region i og rundt Hallingdal. Kunstarten dukket opp i omårdet ved midten av det attende århundret, og dette sammenfaller med senbarokkens inntog i Norge. Estetikken som dekte alt fra arkitektur og broderier på kjoler fant sin vei helt in i norske daler, hvor den ble blandet med kunstuttrykk som allerede vstiler fant veien inn i landsbygdskulturen i Norge da de tidligere var nesten eksklusive for aristokratiet. Dette var ikke bare et tegn på en endring i stil, men også en slags inkludering av de hverdagslige bøndene i høykulturen. Dette skulle senere føre til mindre klasseskiller
I løpet av samme tidsperiode ble loggveggene som ble brukt i konstruksjonen supplert med værbrett for å styrke bygningen og få det til å se mer tiltalende ut. Denne endringen i byggestil ble hjulpet av oppfinnelsen av sagbruksteknologi. Dette gjorde det også mulig for bygninger å felle i varme mer effektivt i vintermånedene som var veldig hjelpsomt. Men det vakrere utvendige utseendet på bygningen var hovedmotivatoren bak stilendringen, da vi virkelig bryr oss om utsiden av bygningene.
Damsgard Manor er et av de beste eksemplene på Rococo stilarkitektur. Det ligger i Bergen og er et veldig kjent landemerke som mange kommer for å se. Den er kjent for sin unike og iøynefallende rokoko-design og er en av de best bevarte trehusene i Europa fra denne tidsperioden. Damsgard er også uvanlig fordi den er bygget i Rococo-stil, men er laget av tre. De fleste Rococo-bygningene ble bygget med stein. Forsiden av den sentrale bygningen fremhever bygningens dimensjoner, bygningen ble endret senere, men nylig ble den restaurert til sin opprinnelige tilstand for å bevare stilen til den perioden. Rococo-perioden i Norge og i Europa generelt er nå sett på som en overgangsperiode mellom de detaljrettede designene til barokk og renessanse og den mer uttrykksfulle stilen fra det 19. og 20. århundre